-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7556 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا ديه وارث زنان نصف مردان ميباشد؟

تفاوت ديه وارث بين مرد و زن دليل بر بهتر بودن يا كاملتر بودن مرد بر زن نيست، هر دو موجودي كامل هستند. مرد با يان خصوصياتي كه دارد موجودي كامل است و زن نيز با همان خصوصياتي كه دارد كامل است. اين تفاوتها مربوط به خلقت مرد و زن ميشود. مرد از نظر جسمي قويتر، پر توانتر، فعالتر، آفريده شده است، لذا دادن خرجي و اداره زن و فرزندان به عهده او گذاشته شده است.

و علت اين كه ديه وارث مرد بيشتر از زن است، به خاطر تفاوت خلقي مرد و زن است نه به خاطر ارزش معنوي يكي بر ديگري.

ديه صرفا يك امر اقتصادي است و ارزش بدن انسان است نه ارزش انسانيت انسان.

ديه معادل جسمي انسان است و در آن مهمترين شخصيتهاي اسلامي با سادهترين افراد يكسان هستند، ديه مرجع تقليد يا يك انسان متخصص و مبتكر با ديه يك كارگر ساده يكي است. به دليل اين كه ديه عامل تعيين ارزش معنوي نيست، معيار ارزش معنوي همان است كه در قرآن فرموده است: إن اكرمكم عند الله اتقاكم؛ گراميترين شما نزد خدا{P . حجرات (49) آيه 13.

كسي است كه با تقواتر باشد. بنابر اين، ديه يك نحوه ارزشگذاري مربوط به بدن است و چونمردها در مسائل اقتصادي معمولا بيشتر از زنها بازدهي اقتصادي دارند ديه آنها نيز بيشتر است و همين طور در مورد ارث چون وظيفه خرجي دادن و اداره كردن زن و فرزندان بر عهده مرد است.

براي جبران اين وظيفه ديه وارث در مردان بيشتر از زنان قرار داده شده است. تذكر اين نكته ضروري است كه وقتي كه مرد ارث يا ديه بيشتري را گرفت همانها را خرج زن و فرزندش ميكند، يعني چيزي در جيب خود مرد باقي نميماند و در مورد ديه نيز بايد متذكر شويم كه وقتي خانوادهاي مردشان را از دست دادند در حقيقت سرپرست وخرج آور خانه از دست رفته و براي جبران آن، اين ترتيب انديشيده شده است.

{P . آيت الله جوادي آملي، زن در آيينه جلال و جمال، و شهيد مطهري، نظام حقوق زن در اسلام (با اقتباس).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.